oefening 3

In de klas hebben we al geleerd hoe we met een schaal kunnen rekenen.
Ik wil dat jullie nu jullie eigen straat eens gaan opzoeken in google maps.
Let er op dat je enkel de tekening gebruikt en niet de foto's want dit is veel moeilijker.
Gebruik geen lat van metaal om je straat te meten want dit maakt krassen op je scherm en dat wil niemand.
Ik wil dat jullie dit zelfstandig doen!
Als je dit hebt gedaan wil ik dat je een foto van je straat neemt.
Deze foto neem je mee naar de les en je legt uit aan de rest van de klas hoe jij de lengte van je straat berekend hebt.
Let op, je zal een beetje moeten afronden, want niet elke straat is perfect recht en dit zal je meting beïnvloeden.
Klik op de kaart als je klaar bent om te starten.
 
toelichting:
 
eindtermen ICT:
Deze oefening hoort bij basiscompetenties 2, 4 en 7.
Het internet wordt op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruikt omdat de link er al bijstaat. 
De leerlingen moeten enkel op deze site klikken om hun opdracht te kunnen maken.
De leerlingen leren ook zelfstandig. Dit is een huistaak en er wordt echt gevraagd om de taak alleen te maken.
De leerlingen gebruiken de ict ook om iets voor te stellen.
Na het eerste deel van de opdracht nemen de leerlingen nog een foto van de straat.
Ze laten ook zien hoe zij hun antwoord berekend hebben.
 
eindtermen wiskunde:
MR25    Beseffen dat de nauwkeurigheid van de meting beïnvloed wordt door de maateenheid, het doel van de meting en de verwachte nauwkeurigheid, de werkwijze en handigheid van het meetinstrument, de aard van het voorwerp dat gemeten wordt en de wijze van afronden.
MR32    Inzien dat ook lijnen met een gebroken, gebogen of grillige vorm een lengte hebben en die bij benadering bepalen.